Möte 2025-02-21
-
1
Val av justerare och justeringstid
-
2
Fastställande av dagordning
-
Information/utbildning i antikorruption och etik.
-
4
Rapport från ledamöter
-
Patientnämnden Region Gävleborg har lämnat in material till gemensam analysrapport om förlossningsvård. Den gemensamma rapporten beräknas vara klar till sommaren 2025.
-
Förvaltningschefen ger information om verksamhetens aktiviteter.
-
Redovisning av avslutade ärenden november 2024 t.o.m. december 2024. I materialet ingår 187 ärenden.
Kvinnor stod för 64% av ärendena och flest ärenden förande kvinnor fanns i åldersspannet 50-69 år. Männen stod för 36%. Flest ärenden rörande män fanns i åldersgrupperna 50-59 och 70-79 år.
Primärvården stod för störst andel ärenden, 43%, därefter somatisk specialistvård, 38%.
Inom Primärvården var 72% av ärendena riktade till regiondrivna hälsocentraler och resterande 28% till privata. På totalen var det verksamhetsområde Primärvård Gävle som stod för störst andel avslutade ärenden.Inom somatiska specialistvården hade verksamhetsområde Ortopedi flest ärenden och Internmedicin näst flest. 53% av samtliga ärendena handlar om huvudproblem Vård och behandling och då främst delproblem Undersökning/bedömning och Behandling.
Av de 93 skrivelser där yttrande begärts så har vården i 23% av ärendena beskrivit vidtagna åtgärder på övergripande nivå vilket kan jämföras med 34% förra perioden.
-
8
Redovisning av delegeringsbeslut
-
Förvaltningschef redovisar Patientnämndens årsredovisning för 2024.
Patientnämnderna ska, enligt 7 § lag (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården, senast den sista februari varje år till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och Socialstyrelsen lämna en redogörelse över patientnämndsverksamheten, samt den analys som gjorts i enlighet med 3 § nämnda lag under föregående år.
Patientnämnden i Region Gävleborg har under året haft 2003 kontakter från patient/närstående varav 1662 har registrerats som ärenden, övriga är registrerade som information till patient/närstående. Antalet inkommande ärenden har ökat 5% sedan föregående år.
Andelen kvinnor har minskat från 61,7% till 59% och andelen män ökat från 38,3% till 41%. Det var flest kvinnor i åldersgruppen 50–69 år och män i åldersgrupp 70–79 år under 2024.
Vård och behandling är det mest förekommande huvudproblemet och har ökat från 44% till 47,5% år 2024.
Under 2024 har förvaltningen genomfört 4 analyser enligt plan. Dessa har handlat om Nöjd med svaret, Delaktighet i vården, Kommunal hälso- och sjukvård samt Primärvård som avser tillgänglighet, vårdansvar och organisation.
Under 2024 har 10 patienter som tvångsvårdas erhållit stödperson.
-
Bakgrunden är att Regionfullmäktige har beslutat i reglemente om uppföljning som syftar till att skapa förutsättningar för Regionstyrelsen att utöva sitt uppsiktsansvar. I reglementet framgår att nämnder och bolagsstyrelser årligen ska rapportera resultatet av den interna styrningen och kontrollen. Regionstyrelsen ska i sin tur rapportera det samlade resultatet, inklusive regionstyrelsen, av det gångna årets resultat till Regionfullmäktige.
Patientnämnden har slutfört sina kontrollmoment utan avvikelser utifrån kontrollplan PN 2024/20. Riskerna kvarstår och har kompletterats med några ytterligare risker som finns med i kontrollplanen för 2025 (PN 2024/1379).
-
Patientnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari – december 2024. Nämndens totala resultat för 2024 visar på ett underskott på 0,1 mnkr. Avvikelse mot lämnad prognos kan förklaras med lägre utfall på egna personal- och utbildningskostnader.
Nämnden har genomfört aktiviteter som bidragit till att de politiska inriktningsmålen uppnåtts utan anmärkning. Har vidare levt upp till uppdraget utifrån gällande reglemente.
-
Uppföljning av internkontrollplan 2025.
Åtgärder risk 1: IT och informationssäkerhet
Regelbundna rapporter från informationssäkerhetssamordnare på APT. Arbete med digitaliserad ärendehandläggning pågår.Åtgärder risk 2: Kommunikation
Uppdatering av webbsidan pågår.Åtgärder risk 3: Kvalitet och patientsäkerhet
Patientnämnden har fått flera inbjudningar till ledningsgrupper.Åtgärder risk 4: Korruption
Utbildning antikorruption planerad till nämndsammanträde i februari.Åtgärder risk 5: Kompetensförsörjning
Inga nya stödpersoner som haft behov av utbildning. -
Vänsterpartiet (V) föreslår att en kort information om patientnämndens verksamhet samt kontaktuppgifter ska finnas med i kallelserna inom Region Gävleborg. Patientnämndens bedömning är att patienterna inte ska mötas av information om synpunkter på vården i kallelsen utan att besökets intention ska ske utifrån en god och säker vård.
Patientnämnden behöver fortsatt samverka med Hälso- och sjukvårdsnämnden om hur vi kan öka kompetensen om patientnämnden hos medarbetarna i vården så att de kan guida patienten rätt vid synpunkter på vårdinsatser.
-
§ 1
Val av justerare och justeringstid
-
§ 2
Fastställande av dagordning
-
Förvaltningen har tagit fram en presentation av Patientnämnden för ledamöter och ersättare att använda vid informationstillfällen.
-
Fredrik Jonsson, chefjurist från Region Gävleborg har bjudits in till nämnden för information/utbildning i antikorruption och etik.
Region Gävleborgs definition av korruption: Korruption är att utnyttja sin ställning för att uppnå en otillbörlig fördel för egen eller annans vinning.
Går igenom Jävsgrunderna. Bestämmelser om jäv finns i förvaltningslagen (2017:900).
Region Gävleborg arbetar med korruption på tre sätt:
-Tar aktivt ställning mot korruption
-Arbetar förebyggande mot korruption.
-Agerar när korruption förekommer.
-
Patientnämnden Region Gävleborg har lämnat in material till Ivo för gemensam analysrapport om förlossningsvård. Den gemensamma rapporten, patientnämnderna i Sverige och IVO, kommer till sommaren 2025.
-
Förvaltningschefen ger information om verksamhetens aktiviteter.
- Rekrytering av handläggare är klar. Det var många sökande. Ny handläggare börjar den 5 maj 2025.
- Information om förvaltningens informationstillfällen.
- Det nya journalsystemet Cosmic har påverkat svarstiden på patientnämndsärenden.
- Digitalisering av ärendehantering, rapport om nuläge.
- Handläggare från Patientnämndförvaltning har varit med och hjälp till i kategoriseringen av avvikelser mellan länets kommuner och Region Gävleborg.
- Handläggare har haft möte med strateg för God och Nära vård. Patientnämnden kan bidra med att ta fram patientberättelser.
- Hälso- och sjukvårdsbarometern från Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, kommer att lägga in en tilläggsfråga gällande kännedom om Patientnämnden.
-
Redovisning av avslutade ärenden november 2024 t.o.m. december 2024. I materialet ingår 187 ärenden.
Kvinnor stod för 64% av ärendena och flest ärenden förande kvinnor fanns i åldersspannet 50-69 år. Männen stod för 36%. Flest ärenden rörande män fanns i åldersgrupperna 50-59 och 70-79 år.
Primärvården stod för störst andel ärenden, 43%, därefter somatisk specialistvård, 38%.
Inom Primärvården var 72% av ärendena riktade till regiondrivna hälsocentraler och resterande 28% till privata. På totalen var det verksamhetsområde Primärvård Gävle som stod för störst andel avslutade ärenden.Inom somatiska specialistvården hade verksamhetsområde Ortopedi flest ärenden och Internmedicin näst flest. 53% av samtliga ärendena handlar om huvudproblem Vård och behandling och då främst delproblem Undersökning/bedömning och Behandling.
Av de 93 skrivelser där yttrande begärts så har vården i 23% av ärendena beskrivit vidtagna åtgärder på övergripande nivå vilket kan jämföras med 34% förra perioden.
-
§ 8
Redovisning av delegeringsbeslut
-
Förvaltningschef redovisar Patientnämndens årsredovisning för 2024.
Utifrån lagen om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvård (2017:372) skickas årsredovisningen till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) och Socialstyrelsen. -
Bakgrunden är att Regionfullmäktige har beslutat i reglemente om uppföljning som syftar till att skapa förutsättningar för Regionstyrelsen att utöva sitt uppsiktsansvar. I reglementet framgår att nämnder och bolagsstyrelser årligen ska rapportera resultatet av den interna styrningen och kontrollen. Regionstyrelsen ska i sin tur rapportera det samlade resultatet, inklusive regionstyrelsen, av det gångna årets resultat till Regionfullmäktige.
Patientnämnden har slutfört sina kontrollmoment utan avvikelser utifrån kontrollplan PN 2024/20. Riskerna kvarstår och har kompletterats med några ytterligare risker som finns med i kontrollplanen för 2025 (PN 2024/1379).
-
Patientnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari – december 2024. Nämndens totala resultat för 2024 visar på ett underskott på 0,1 mnkr. Avvikelse mot lämnad prognos kan förklaras med lägre utfall på egna personal- och utbildningskostnader.
Nämnden har genomfört aktiviteter som bidragit till att de politiska inriktningsmålen uppnåtts utan anmärkning. Har vidare levt upp till uppdraget utifrån gällande reglemente.
-
Uppföljning av internkontrollplan 2025.
Åtgärder risk 1: IT och informationssäkerhet
Regelbundna rapporter från informationssäkerhetssamordnare på förvaltningens arbetsplatsträffar. Arbete med digitaliserad ärendehandläggning pågår.Åtgärder risk 2: Kommunikation
Uppdatering av webbsidan pågår.Åtgärder risk 3: Kvalitet och patientsäkerhet
PN har fått flera inbjudningar till ledningsgrupper.Åtgärder risk 4: Korruption
Utbildning antikorruption planerad till nämndsammanträde i februari.Åtgärder risk 5: Kompetensförsörjning
Inga nya stödpersoner som haft behov av utbildning. -
Initiativärende från Yvonne Oscarsson (V) och Zaradesht Bekir (V) :
En av patientnämndens huvuduppgifter är att vara till stöd för patienter vid klagomål mot hälso- och sjukvården.
Enligt årsplanen 2022-2024 ska nämnden “... säkerställa att god tillgänglighet finns att ta emot och hantera klagomål och synpunkter samt göra analyser av detta. Nämnden har tillika ett uppdrag att göra patientnämnden mer känd för Gävleborgs läns befolkning och vårdens medarbetare. Återföring till vården är också en viktig del av uppdraget. ”Många patienter väljer att klaga direkt till vården eller IVO, Inspektionen för vård och omsorg, istället för att anmäla till patientnämnden. Patientnämnden är fristående från hälso- och sjukvården och har därför bättre tid och möjligheter att hantera klagomål än den verksamhet det gäller. För att fler synpunkter och klagomål ska nå patientnämnden krävs att fler får kännedom om patientnämndens existens.
Vi yrkar att patientnämnden föreslår för hälso- och sjukvårdsnämnden att en kort information om patientnämndens verksamhet samt kontaktuppgifter finns med i kallelserna, inom hälso- och sjukvården, i Region Gävlebor
Svar på initiativärende:Invånarna har möjlighet att framföra synpunkter och klagomål direkt till vården eller med hjälp av Patientnämnden. Patientnämnden kan bistå vid tex ärenden som berör flera verksamheter samt säkerställa att invånaren får svar från vården på sina frågor. Det väsentliga är att synpunkterna når vården och att invånaren får svar oavsett ingång. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) utreder klagomål först när ansvarig vårdgivare fått möjlighet att besvara klagomålet.
I lagen om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvård (2017:372) 2§ ska patientnämnderna informera allmänheten, hälso- och sjukvårdspersonalen och andra berörda om sin verksamhet. Det finns ett stort värde av att informera invånarna om patientnämndens verksamhet via olika kanaler såsom; webbsidor, digitala skärmar, sociala medier samt informationsaktiviteter i olika patient- och brukargrupper, lärosäten etc.
Patientnämndens bedömning är att patienterna inte ska mötas av information om synpunkter på vården i kallelsen utan att besökets intention ska ske utifrån en god och säker vård. Patientnämnden behöver fortsatt samverka med Hälso- och sjukvårdsnämnden om hur vi kan öka kompetensen om patientnämnden hos medarbetarna i vården så att de kan guida patienten rätt vid synpunkter på vårdinsatser.