Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Fastställande av dagordningen

  3.   3

    Anmälningar för kännedom

  4.  

    Inga delegeringsbeslut har inkommit till dagens sammanträde.

     

     

  5.  

    • Information från verksamheten:

      - Uppdatering doktorandstudier (Malin Vadelius & Barbara Undervill, 45-60 min)

      - Samverkan Örebro (Mattias Eriksson Falk)

     

    • Kund, personal och verksamhet:

      - Utbildning tjänstedesign

      - Samverkansråd

      - Forskningsprojekt kring alkoholvanor (Anna Gertzén Fällgren)

       
    • Budget 2026 - uppföljning

     

    • Genomgång av senaste månadsrapporten
  6.  

    • Information om internkontrollplan 2025.
  7.  

    • Information om verksamhetsplan 2026.

     

  8.  

    • Information om internkontrollplan 2026.
  1. § 26

    Val av justerare

  2. § 27

    Fastställande av dagordningen

  3. § 28

    Anmälningar för kännedom

  4.  

    Inga delegeringsbeslut har inkommit till dagens sammanträde.

     

     

  5.  

    • Information från verksamheten:

      - Uppdatering doktorandstudier. Malin Vadelius, psykolog, och Barbara Undervill, personalkonsulent, presenterar doktorandstudier om spända situationer i arbetslivet och konflikthantering.

      - Samverkan Örebro. Mattias Eriksson Falk (SD) informerar att planerad träff ställdes in. Återkommer med ny träff längre fram.

     

    • Kund, personal och verksamhet:

      - ESF- projektet: Avslag på ansökan då företagshälsan inte kan stå som projektägare. Trots det positiv feedback på ansökan, och processen har genererat bra dialoger med samverkansrådet och ett bra underlag att arbeta vidare med. Framåt behövs en plan för hur underlaget kan användas. Dialog i nämnden kring detta önskas framöver. 
       
    • Samverkansråd: 

      - Forskningsprojekt kring alkoholvanor. Anna Gertzén Fällgren, enhetschef, presenterar Företagshälsans deltagande i forskningsprojekt med KI kring digitalt stöd för att förändra alkoholvanor. Våren 2026 publiceras forskningsartiklar att ta del av.

      - Utvärdering av arbetssätt: I september 2023 informerades nämnden om nytt arbetssätt kring korttidsfrånvaro. Anna Gertzén Fällgren presenterar nu utvärdering av arbetssättet "Rutin för upprepad korttidsfrånvaro hos kund".

      - Kund: Ulrica Cavallin informerar om Samverkansrådet 20 nov. Workshops planeras genomföras under våren 2026, även för bolagen. Anslutna bolag bjuds in till samverkansmöte 17 februari.

      - Nyttjade timmar. Har levererat något färre timmar än under 2024. Under hösten 2025 har inflödet minskat. Ser genomgående att förfrågan från skolor (förskolor och grundskolor) ökat i samtliga kommuner.

      - Tjänstedesign: Ulrica Cavallin och Lena Marie Larsson har genomgått utbildning i metod att undersöka kundbehov. Syfte att först identifiera behov hos kund, för att sedan kunna hitta lösningar. Kommer att använda metoden framåt.

      - Personal: Under året har några medarbetare slutat, nya har rekryterats. Främst beteendevetare. Introduktion pågår. Läkare är nu klar specialist i arbetsmedicin. Ny läkare anställd i november, handledning inledd.
       
    • Budget 2026 - uppföljning:

      - Budgeten klar och inrapporterad. Anledningen till höjningen under Kommuner, bolag är att primärvårdsbolaget inkluderas här. Lokal- och fastighetskostnader höjs 2026 i huvudsak pga. upphandlingar och avtal som gått ut.

     

    • Genomgång av senaste månadsrapporten:

      - I huvudsak görs ett positivt resultat med anledning av lägre personalkostnader på grund av frånvaro som ledighet och långtidsfrånvaro.

       
  6.  

    • Ulrica Cavallin informerar om internkontrollplan januari-oktober 2025.
  7.  

    • Ulica Cavallin informerar om verksamhetsplan 2026:

      -Huvudsakliga mål.

      -Delmål och aktiviteter.

     

  8.  

    • Ulrica Cavallin presenterar förslag på risker inför 2026 för fortsatt dialog. Liknar 2025 års internkontrollplan, med viss revidering. Målrisker och kvalitetsrisker:

      - Risk 1: Risken att vi ej hänger med i den digitala utvecklingen.

      - Risk 2: Risken att beslutsfattare har bristande kompetens om sitt arbetsmiljöansvar och brister i kompetens inom SAM och OSA.

      - Risk 3: Risken att vi får svårigheter att rekrytera företagshälsovårdskompetens samt att kunna behålla kompetens och personal inom organisationen.

      - Risk 4: Risken att medlemsorganisationerna prioriterar bort samverkansforumet samverkansrådet eller att utsedda ersättande personer som deltar ej har fullt mandat.

      - Risk 5: Risken att kunder i högre utsträckning genomför arbetsmiljöutbildningar utan företagshälsans inblandning.

       
Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.