Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

    • Information från verksamheten - ST i arbetsmedicin – Karin Soneberg leg läkare, specialist allmänmedicin (45 min) 
    • Kund, verksamhet, personal.
    • Månadsrapport.
    • Dialog med Ljusdals kommun. 
    • Medlemsbesök. 

     

  • Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.

     

    Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.

     

    Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Företagshälsovårdsnämnden varit betryggande.

     

  • Årets resultat uppgick till 3,49 mnkr (utfall fg år 4,44), avvek positivt mot budget med 3,49 mnkr och mot prognos med 1,49 mnkr (prognos per augusti +2,00 mnkr).

     

    Verk­samhetens intäkter uppgick till 48,27 mnkr (utfall fg år 48,37) och avviker positivt mot budget med 3,18 mnkr.

     

    Resultatpåverkande poster jämfört med budget: ökad efterfrågan, ökat antal kundanställda medlem, lägre intäkter bolag mot budget.

     

    Verksamhetens kostnader uppgick till 44,78 mnkr (utfall fg år 43,94) och avviker positivt mot budget med 0,31 mnkr.  

     

    Resultatpåverkande poster jämfört med budget: Lägre personalkostnader beroende på ledighet, samt långtidssjukfrånvaro, utveckling av verksamhetssystem (digitalisering fakturering).

     

    Nämndens medlemmar har under perioden nyttjat 95% av abonnemangsutrymmet inklusive tilläggsavrop (utfall fg år 95%).

     

  • § 1

    Val av justerare

  • § 2

    Fastställande av dagordningen

  • Inga nya anmälningar att redovisa. 

  • § 4

    Redovisning av delegeringsbeslut

    • Information från verksamheten - ST i arbetsmedicin – Karin Soneberg leg läkare, specialist allmänmedicin.
    • Information om kund, verksamhet, personal - Ulrica Cavallin, förvaltningschef. 
    • Månadsrapport - Lena Marie Larsson, controller.
    • Dialog med Ljusdals kommun om företagshälsovårdsförvaltningens arbete och eventuell anslutning -  Ulrica Cavallin, förvaltningschef.
    • Medlemsbesök i kommunerna -  Ulrica Cavallin, förvaltningschef.

     

  • Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.

     

    Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.

     

    Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Företagshälsovårdsnämnden varit betryggande.

     

  • Årets resultat uppgick till 3,49 mnkr (utfall fg år 4,44), avvek positivt mot budget med 3,49 mnkr och mot prognos med 1,49 mnkr (prognos per augusti +2,00 mnkr).

     

    Verk­samhetens intäkter uppgick till 48,27 mnkr (utfall fg år 48,37) och avviker positivt mot budget med 3,18 mnkr.

     

    Resultatpåverkande poster jämfört med budget: ökad efterfrågan, ökat antal kundanställda medlem, lägre intäkter bolag mot budget.

     

    Verksamhetens kostnader uppgick till 44,78 mnkr (utfall fg år 43,94) och avviker positivt mot budget med 0,31 mnkr.  

     

    Resultatpåverkande poster jämfört med budget: Lägre personalkostnader beroende på ledighet, samt långtidssjukfrånvaro, utveckling av verksamhetssystem (digitalisering fakturering).

     

    Nämndens medlemmar har under perioden nyttjat 95% av abonnemangsutrymmet inklusive tilläggsavrop (utfall fg år 95%).

     

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.