Möte 2024-09-16
-
1
Val av justerare
-
2
Fastställande av dagordningen
-
3
Anmälningar för kännedom
-
4
Redovisning av delegeringsbeslut
-
- Kund, personal och verksamhet
-Sofia Almström informerar om utbildning i konflikthantering
-
Resultatet för perioden uppgår till 2,24 mnkr (utfall fg år 2,60), avviker positivt mot budget med 0,87 mnkr.
Verksamhetens intäkter uppgår till 30,46 mnkr (utfall fg år 30,12) och avviker positivt mot budget med 0,37 mnkr.
Resultatpåverkande poster jämfört med budget: ökat antal kundanställda medlem, lägre intäkter bolag mot budget.
Verksamhetens kostnader uppgår till 28,22 mnkr (utfall fg år 27,53) och avviker positivt mot budget med 0,50 mnkr.
Resultatpåverkande poster jämfört med budget: Lägre personalkostnader (beroende på ledighet, samt långtidssjukfrånvaro), utveckling digitalisering fakturering (Övriga kostnader avvikelse mot budget med -0,11 mnkr motsvarar utvecklingskostnad för digitalisering vid fakturering).
Nämndens medlemmar har under perioden nyttjat 63% av abonnemangsutrymmet (budget perioden 60%, utfall fg år 61%).
Den totala arbetade tiden (inklusive administration) ligger 1,6% lägre mot budget, utfall totalt 39 637 tim jmf med budget 40 276 tim. Arbetad tid per heltid/år beräknas till 1 760 tim.
Produktionen totalt ligger 2,5% högre mot beräknad leverans, 21 957 jmf med plan 21 421 tim. Produktion per heltidsanställd konsult/år beräknas till 1 290 tim.
Vid delårsbokslut per augusti bedöms resultatet för året till +2,00 mnkr.
Resultatpåverkande poster fortsatt frånvaro samt viss ökning av avrop utöver abonnemangsnivå.
-
Företagshälsovårdsnämnden är gemensam nämnd tillsamman med andra parter och verksamheten är i sin helhet intäktsfinansierad. Budgetarbetet utgår huvudsakligen från den ekonomiska modell som regleras i grundavtal/reglemente mellan medlemmarna. Utöver det görs vissa tillägg utifrån kända tilläggsköp och underlag från hängavtal med kommunala bolag och förbund.
Finansieringen av verksamhetens totala kostnader sker genom att varje medlem årligen till nämnden betalar en av nämnden fastställd summa per anställd och år för ett basutbud. Antalet anställda beräknas inför varje verksamhetsår och omfattar samtliga anställda, oavsett anställningsform eller anställningsgrad.
- För 2025 beslutar företagshälsovårdsnämnden att avgiften är 1 301 kr/anställd.
Nämnden fastställer även en årlig timpriskostnad för varje nyttjad timme.
- För 2025 fastställer nämnden timpriskostanden till 1 206 kr/nyttjad timme.
-
8
Internkontrollplan 2024 januari-augusti 2024
-
Företagshälsovårdsnämnden ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sammanträdesdagar. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser.
-
Att vara auktoriserad som företagshälsa innebär en kvalitetssäkring av verksamheten. Krav på Ledningssystem för kvalitet inom svensk företagshälsovård FHV-Kravdokument (version 7/2016- 02) är ett specifikt dokument som ansluter till en certifierbar kvalitetsstandard vilket möjliggör certifiering.
FHV-kravdokument består av en kravdel anpassad utifrån standarden SS-EN ISO 9001:2015. En definitionen av ”företagshälsovård” samt Etiska riktlinjer för företagshälsovården.
Vi kommer i och med en auktorisering årligen följa upp vårt ledningssystem och säkerställa att vi följer framtagna riktlinjer, rutiner och arbetssätt samt att vi har kompetens för att hålla en hög kvalitét på våra insatser.
Det auktoriserade medlemskapet stärker kravet på branschens aktörer och är även en del i det strategiska arbetet för att förstärka företagshälsovårdens kvalitetsarbete.
-
§ 25
Val av justerare
-
§ 26
Fastställande av dagordningen
-
§ 27
Anmälningar för kännedom
-
§ 28
Redovisning av delegeringsbeslut
-
Sofia Almström informerar om utbildning i konflikthantering för psykologer och personalkonsulenter på företagshälsovårdsförvaltningen.
Ulrica Cavallin informerar om:
- Företagshälsovårdsförvaltningens verksamhetsplanering 2025.
- Kommande samverkansråd 10 oktober.
- Övergripande analys om företagshälsovårdsförvaltningens kunders behov.
- Utvärdering av utbildning för primärvården i Gävleborg om våld, hot och säkerhet i arbetsmiljön.
- Bemanningen under sommaren.
- Kompetenshöjande insatser 2024-2025.
-
Resultatet för perioden uppgår till 2,24 mnkr (utfall fg år 2,60), avviker positivt mot budget med 0,87 mnkr.
Verksamhetens intäkter uppgår till 30,46 mnkr (utfall fg år 30,12) och avviker positivt mot budget med 0,37 mnkr.
Resultatpåverkande poster jämfört med budget: ökat antal kundanställda medlem, lägre intäkter bolag mot budget.
Verksamhetens kostnader uppgår till 28,22 mnkr (utfall fg år 27,53) och avviker positivt mot budget med 0,50 mnkr.
Resultatpåverkande poster jämfört med budget: Lägre personalkostnader (beroende på ledighet, samt långtidssjukfrånvaro), utveckling digitalisering fakturering (Övriga kostnader avvikelse mot budget med -0,11 mnkr motsvarar utvecklingskostnad för digitalisering vid fakturering).
Nämndens medlemmar har under perioden nyttjat 63% av abonnemangsutrymmet (budget perioden 60%, utfall fg år 61%).
Den totala arbetade tiden (inklusive administration) ligger 1,6% lägre mot budget, utfall totalt 39 637 tim jmf med budget 40 276 tim. Arbetad tid per heltid/år beräknas till 1 760 tim.
Produktionen totalt ligger 2,5% högre mot beräknad leverans, 21 957 jmf med plan 21 421 tim. Produktion per heltidsanställd konsult/år beräknas till 1 290 tim.
Vid delårsbokslut per augusti bedöms resultatet för året till +2,00 mnkr.
Resultatpåverkande poster fortsatt frånvaro samt viss ökning av avrop utöver abonnemangsnivå.
-
Företagshälsovårdsnämnden är gemensam nämnd tillsamman med andra parter och verksamheten är i sin helhet intäktsfinansierad. Budgetarbetet utgår huvudsakligen från den ekonomiska modell som regleras i grundavtal/reglemente mellan medlemmarna. Utöver det görs vissa tillägg utifrån kända tilläggsköp och underlag från hängavtal med kommunala bolag och förbund.
Finansieringen av verksamhetens totala kostnader sker genom att varje medlem årligen till nämnden betalar en av nämnden fastställd summa per anställd och år för ett basutbud. Antalet anställda beräknas inför varje verksamhetsår och omfattar samtliga anställda, oavsett anställningsform eller anställningsgrad.
- För 2025 beslutar företagshälsovårdsnämnden att avgiften är 1 301 kr/anställd.
Nämnden fastställer även en årlig timpriskostnad för varje nyttjad timme.
- För 2025 fastställer nämnden timpriskostanden till 1 206 kr/nyttjad timme.
-
Ulrica Cavallin, förvaltningschef, informerar om internkontrollplanen januari-augusti 2024.
-
Företagshälsovårdsnämnden ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sammanträdesdagar. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser.
-
Att vara auktoriserad som företagshälsa innebär en kvalitetssäkring av verksamheten. Krav på Ledningssystem för kvalitet inom svensk företagshälsovård FHV-Kravdokument (version 7/2016- 02) är ett specifikt dokument som ansluter till en certifierbar kvalitetsstandard vilket möjliggör certifiering.
FHV-kravdokument består av en kravdel anpassad utifrån standarden SS-EN ISO 9001:2015. En definitionen av ”företagshälsovård” samt Etiska riktlinjer för företagshälsovården.
Vi kommer i och med en auktorisering årligen följa upp vårt ledningssystem och säkerställa att vi följer framtagna riktlinjer, rutiner och arbetssätt samt att vi har kompetens för att hålla en hög kvalitét på våra insatser.
Det auktoriserade medlemskapet stärker kravet på branschens aktörer och är även en del i det strategiska arbetet för att förstärka företagshälsovårdens kvalitetsarbete.