Val av justerare
Fastställande av dagordningen
Redovisning av delegeringsbeslut
Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.
Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.
Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Hjälpmedelsnämnden varit betryggande.
Butiksverksamheten inom Hjälpmedel SAM startade i samband med ett politiskt beslut 2002 om ett utökat egenansvar inom hjälpmedelsområdet. Detta innebar att en del hjälpmedel behövde införskaffas av var och en när det inte kunde erhållas fritt från Landstinget Gävleborg.
Butiksverksamheten har inget avkastningskrav och är ekonomiskt separerad från övrig verksamhet inom Hjälpmedel SAM. Ambitionen är att tillhandahålla hjälpmedel till marknadspris utan subventionering med skattemedel för, framför allt, medborgare i Gävleborg. Butiksverksamheten är en samhällsservice för de som har behov av hjälpmedel som inte förskrivs av Hälso- och Sjukvården.
Val av justerare
Fastställande av dagordningen
Anmälningar för kännedom
Inga delegeringsbeslut har inkommit till dagens sammanträde.
Bilagor
Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.
Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.
Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Hjälpmedelsnämnden varit betryggande.
Butiksverksamheten inom Hjälpmedel SAM startade i samband med ett politiskt beslut 2002 om ett utökat egenansvar inom hjälpmedelsområdet. Detta innebar att en del hjälpmedel behövde införskaffas av var och en när det inte kunde erhållas fritt från Landstinget Gävleborg.
Butiksverksamheten har inget avkastningskrav och är ekonomiskt separerad från övrig verksamhet inom Hjälpmedel SAM. Ambitionen är att tillhandahålla hjälpmedel till marknadspris utan subventionering med skattemedel för, framför allt, medborgare i Gävleborg. Butiksverksamheten är en samhällsservice för de som har behov av hjälpmedel som inte förskrivs av Hälso- och Sjukvården.
Efter beslutet informerar Malin Englund, HR-konsult, om förändrade anställningar för tre medarbetare på Hjälpmedel SAM med anledning av butiksverksamhetens upphörande. I första hand letas tjänster internt inom Hjälpmedel SAM. Kopplat till att man ser över verksamheten för att ser var behov finns kan det leda till ett minskat behov av timanställda och vikarier inom verksamheten.