Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Fastställande av dagordningen

  3.   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  4.  

    • Status: Nya lokaler (Ulf Persson)
    • Resultat av kundnöjdhetsmätning (Ulf Persson)
    • Telefontest under jul (Ulf Persson)
    • Sortimentsråd & Hjälpmedelsråd (Magnus Dahl)
    • Egenansvar hygienhjälpmedel (Magnus Dahl)
    • Enkät: Byte betalare (Magnus Dahl)
    • Samhällsmedicin översyn av rullatorer (Magnus Dahl)
    • Ekonomisk rapport t.o.m. oktober (Monica Edin)
  5.  

    • Ulf Persson presenterar verksamhetsplan för 2026.
  6.  

    Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.

     

    Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.

     

    Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Hjälpmedelsnämnden varit betryggande.

     

  7.  

    Butiksverksamheten inom Hjälpmedel SAM startade i samband med ett politiskt beslut 2002 om ett utökat egenansvar inom hjälpmedelsområdet. Detta innebar att en del hjälpmedel behövde införskaffas av var och en när det inte kunde erhållas fritt från Landstinget Gävleborg.

     

    Butiksverksamheten har inget avkastningskrav och är ekonomiskt separerad från övrig verksamhet inom Hjälpmedel SAM. Ambitionen är att tillhandahålla hjälpmedel till marknadspris utan subventionering med skattemedel för, framför allt, medborgare i Gävleborg. Butiksverksamheten är en samhällsservice för de som har behov av hjälpmedel som inte förskrivs av Hälso- och Sjukvården.

  8.  

    • Ingen aktuell information finns att ta del av i dagsläget.
  9.  

    • Ingen aktuell information finns att ta del av i dagsläget.
  1. § 41

    Val av justerare

  2. § 42

    Fastställande av dagordningen

  3. § 43

    Anmälningar för kännedom

  4.  

    Inga delegeringsbeslut har inkommit till dagens sammanträde.

  5.  

    • Status: Nya lokaler 

      - Ulf Persson informerar om status på bygglov och sanering. Inväntar besked från Gästrike Vatten.

       
    • Resultat av kundnöjdhetsmätning

      - Något lägre resultat jämfört med föregående år.

       
    • Telefontest under jul

      - Ulf Persson informerar om att man med anledning av den långa julhelgen i år har valt att ha personal i beredskap under annandag jul för att ta emot eventuella brådskande ärenden. Uppföljning på hur detta fungerat sker nästa nämnd.

       
    • Sortimentsråd & Hjälpmedelsråd

      - Magnus Dahl informerar om Hjälpmedelsrådets beslut att det blir möjligt att förskriva hjälpmedel behovsbaserat istället för under en begränsad period.
       
    • Egenansvar hygienhjälpmedel

       
    • Enkät: Byte betalare 

      - Magnus Dahl redovisar resultat från enkät angående byte av betalare samt förslag på förändringar efter resultat från enkäten.


       
    • Samhällsmedicin översyn av rullatorer


       
    • Ekonomisk rapport t.o.m. oktober

      - Monica Edin ger en ekonomisk rapport med jämförande siffror från 2023, 2024 och 2025.

      - Utfall resultat i oktober 2025: Går plus mot budget med 2 månader kvar av året. Blir troligtvis ett nollresultat för 2025.

    Bilagor

  6.  

    • Ulf Persson presenterar verksamhetsplan för 2026.
  7.  

    Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.

     

    Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.

     

    Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Hjälpmedelsnämnden varit betryggande.

     

  8.  

    Butiksverksamheten inom Hjälpmedel SAM startade i samband med ett politiskt beslut 2002 om ett utökat egenansvar inom hjälpmedelsområdet. Detta innebar att en del hjälpmedel behövde införskaffas av var och en när det inte kunde erhållas fritt från Landstinget Gävleborg.

     

    Butiksverksamheten har inget avkastningskrav och är ekonomiskt separerad från övrig verksamhet inom Hjälpmedel SAM. Ambitionen är att tillhandahålla hjälpmedel till marknadspris utan subventionering med skattemedel för, framför allt, medborgare i Gävleborg. Butiksverksamheten är en samhällsservice för de som har behov av hjälpmedel som inte förskrivs av Hälso- och Sjukvården.

     

    Efter beslutet informerar Malin Englund, HR-konsult, om förändrade anställningar för tre medarbetare på Hjälpmedel SAM med anledning av butiksverksamhetens upphörande. I första hand letas tjänster internt inom Hjälpmedel SAM. Kopplat till att man ser över verksamheten för att ser var behov finns kan det leda till ett minskat behov av timanställda och vikarier inom verksamheten.

  9.  

    • Ingen aktuell information finns att ta del av i dagsläget.
  10.  

    • Ordförande (KD) informerar om Kistamässan 21-22 januari.
Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.